Aleš JAKUBEC: Musíte to stále zkoušet, i když se občas nedaří. |
TRENDY
Společnost Proklima, největší partner CLIMAXu, otevřela již svou 10 pobočku. Není to výsledkem spontánního nápadu, ale dlouhodobá práce na budování značky a hlavně důvěry zákazníků. PROKLIMA na tom pracuje bezmála 20 let. S majitelem Alešem JAKUBCEM jsme si povídali o této úspěšné cestě.
Otevřeli jste již desátou pobočku v České republice. Jste největším prodejcem stínicí techniky značky CLIMAX. Byla toto dlouhodobá vize a cíl pro PROKLIMU?
Již od začátku jsme chtěli být úspěšní, ale deset poboček úplně cíl nebyl. Pracovali jsme a rozvíjeli obchod. Při zvýšeném zájmu zákazníků jsme neříkali, že nestíháme, ale přijali jsme nového pracovníka, koupili další auto, případně otevřeli další zastoupení - a tak to vlastně vše vznikalo.
Pracujete s tímto úspěchem vědomě? Jak se tento růst přetavuje do každodenního fungování PROKLIMY a jejího dalšího směrování?
Myšlenka na "kulatou" desítku našich zastoupení přišla, když jsme měli šest provozoven. Nicméně pro otevření dalšího zastoupení potřebujete dvě věci - vhodný region a také kvalitní pracovníky.
Jaký je to pocit, otevřít desátou pobočku své firmy?
Ve firmě moc často nepřemýšlíme nad tím, jaký máme nyní obrat, kolik máme lidí a kolik zakázek jsme udělali. Každý den řešíme požadavky a přání našich zákazníků. Při desáté pobočce jsme si už ale říkali, že asi možná budeme celkem dobří (smích).
Tým společnosti PROKLIMA. Foto: PROKLIMA
Které strategické rozhodnutí považujete za klíčové v historii PROKLIMY?
Těch důležitých rozhodnutí bylo za uplynulých 20 let mnoho. Může to být třeba rozhodnutí o zakoupení prostor na Praze 5 - nyní sídla firmy. Popřípadě věrnost našemu hlavnímu dodavateli, firmě CLIMAX, která stála u zrodu naší společnosti. Hlavně je to ale asi rozhodnutí odměňovat většinu našich pracovníků v úkole, ne v hodinové sazbě. Dostávají se k nám tak ti nejšikovnější obchodníci a montéři. Pro rozvoj společnosti je také důležité se nikdy nevzdat v hledání nových, kvalitních lidí. Musíte to stále zkoušet, i když se to občas prostě nedaří.
Můžete popsat některé z klíčových milníků, které společnost dosáhla během svého vývoje?
Vzpomenete si jakým způsobem jste získávali první zákazníky a partnery?
V začátcích jsme jezdili po stavbách a nabízeli zákazníkům stínicí techniku. Často dělníci na stavbě vůbec neuměli česky a žaluzie nikdo moc nechtěl. Časem začali zákazníci vidět žaluzie jako vhodný a funkční doplněk. Stavební firmy začaly dělat přípravu pro stínicí techniku a prodávalo se již lépe. Co se týká partnerů - velkoobchodu, zde jsme se jim snažili pomáhat s nabídkami a poradenstvím. Celých dvacet let jsme, díky našim pobočkám, partnerům k dispozici. Kdykoli za námi můžou přijít a my jim poradíme. S většinou z nich jsme si již vytvořili osobní vztah a vše dobře funguje.
Když se ohlédnete zpátky, čím si trh prošel? Jak se vyvíjel v průběhu let?
Stínicí technika byla před 15 lety „zbytná" věc. Zákazníci s ní při stavbě svých obydlí nepočítali a vše se pak dodělávalo a hledalo se řešení, jak žaluzii vůbec instalovat. Z deseti výrobků, byli na motorické ovládání dva. Dnes, pokud se jedná o exteriérové stínění, je to naopak. Manuální ovládání je často stejně drahé, jako elektrické a již se moc nedělá.
PROKLIMA svoji 10 pobočku otevřela v Liberci. Foto: PROKLIMA
Co je dnes největším trendem ve stínicí technice a co to bude v budoucnu podle vás?
Dnes vidíme mnoho poptávek na plisé výrobky - látkové plisé i plisé sítě. Mnoho poptávek chodí také na pergoly a na screenové rolety.
Máte nějaké speciální metody, pokud jde o zákaznický servis? Myslím, že přístup k zákazníkovi bude klíčový, pokud se podíváme na vaši úspěšnou cestu.
Snažíme se se zákazníkem osobně potkat. Pokud pošleme jen cenovou nabídku, je to o nejnižší ceně, kde nemůžeme, ani nechceme soupeřit. Pokud při osobním kontaktu zákazník vidí zájem obchodníka, jeho technickou zdatnost, tak zakázku většinou získáme.
Jak se změnily požadavky a preference vašich zákazníků v průběhu let?
Zákazníci po nás nyní žádají motorické, inteligentní ovládání stínicí techniky. Požadavky na ovládání telefonem, nebo tabletem jsou dnes již standardní. Více se také nyní žádají výrobky na solární pohon.
Co to obnáší vydat se na nové místo a otevřít novou pobočku? S čím musíte počítat?
Vždy jsme hledali vhodný region, kde nemá CLIMAX obchodní zastoupení jiným partnerem. Po vyhledání neobsazeného regionu je zásadní najít kvalitní pracovníky. Dále je to již o nějakých investicích do vybavení provozovny, práce marketingu a o větší obchodní aktivitě. Vytvořit si v místě „dobré jméno" firmy a zakázky by měly začít přicházet.
Máte vlastní pobočku pro servis i developerské projekty. Proč jste se rozhodli jít i tímto směrem?
Na developerské projekty máme dlouhodobě mnoho poptávek. S těmito projekty je ale vždy více práce a je nutné mít k těmto poptávkám a stavebním firmám jiný přístup. Pokud se týká servisu - zákazníci jej vyžadují, ale málokdo chce servis dělat. Chceme zákazníkům v těchto věcech pomoci. Nastavili jsme si tedy pravidla (a ceny), aby se nám práce na servisu vyplatila dělat a tuto službu nabízíme.
PROKLIMA je dlouhodobě největším partnerem CLIMAXu. Foto: CLIMAX
Jaké hodnoty a jaká firemní kultura jsou pro Proklimu nejdůležitější a jak je udržujete mezi zaměstnanci?
Naše nejkratší směrnice říká - „Udržuj přátelské vztahy se všemi lidmi". Snažíme se k zákazníkům chovat tak, jak bychom chtěli, aby se chovali směrem k nám. Toto je myslím nejvýstižnější. Pokud se časem mezi našimi pracovník objeví nějaký kolega se špatnými návyky, nebo úmysly, je většinou kolektivem rychle identifikován a odchází pryč.
Co pro vás znamená spokojený zákazník?
Je to nejlepší a nejlevnější reference, jakou můžeme mít. Snažíme se mít spokojeného zákazníka vždy, i pokud se něco nepovede.
Dostáváte zpětnou vazbu od zákazníků, a jak ji využíváte k vylepšení vašich služeb?
Bohužel nám zákazník dává zpětnou vazbu většinou jen, pokud je nespokojený. Pochvala nechodí až tak často, i když vím, že většina zakázek je realizovaných opravdu kvalitně. Zpětnou vazbu ale vítám vždy, i pokud je negativní. Každý může udělat chybu, ale zásadní je se z ní poučit.
Inteligentní hliníková pergola Lamelino je synonymem stylového pohodlí a bezstarostné volnosti pobytu venku. Naše bioklimatická zahradní pergola vás bude dlouhá léta chránit před sluncem i deštěm. Doplňková chytrá čidla Lamelina reagují na počasí a jeho změnám automaticky přizpůsobí sklon lamel. Elegantní moderní linie pergoly se snoubí s vysokou kvalitou zpracování.
Screenová roleta Unirol Z má díky zipu, který je navařen po obou stranách látky, zvýšenou odolnost proti větru. Je jednou ze clon (vedle Ziprol a Niche) se ZIP systémem v kategorii svislých clon. Snoubí v sobě všechny trendy a splní vaše vysoké požadavky. Je estetickým doplňkem každé fasády a lze ji použít i jako boční zastínění pergoly. Na výběr máte ze 4 základních barev konstrukce a široké škály látek.
SERVIS CLIMAX a.s.
Jasenice 1253
755 01 Vsetín
OR: Krajský soud Ostrava, spisová značka B 3231
Obchodní podmínky | Reklamační řád | Povinně zveřejňované informace | Pro média | Certifikáty | Zásady zpracování osobních údajů | Oznámení ‑ whistleblowing
© Copyright 2020 SERVIS CLIMAX, a.s.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu SERVIS CLIMAX, a.s. zakázáno.