Nezávazná poptávka

FACEBOOK

CZ

 
CZ
 
EN
 
DE
 
FR
 
SK
 
Profi zóna

Magazín

Nové produkty, technologie nebo tipy, jak volit a pečovat o stínicí techniku.
Čtěte novinky od CLIMAXU.

 

Rozhovor s Adamem Beranem

Facebook share
 

14.03.2019

Aktuality
 

Adam Beran je novou posilou personální divize. Personalistice se věnuje 9 let a bohaté zkušenosti získal například v Zetor Tractors nebo v mezinárodním e-shopu Notino. „Personalista by měl být pro zaměstnance hlavně parťák a pomocník," říká. Jak by se měl uchazeč o práci při pohovorech projevovat, aby uspěl? Jaké dělají uchazeči o práci nejčastější chyby? Nejen na tyto otázky jsme se v rámci rozhovoru s ním ptali.

 

Máš vystudovanou ekonomickou školu. Proč ses začal věnovat personalistice? Kdy se to změnilo?

K HR mě přivedla vysoká škola. Tehdy jsem si jako volitelný předmět vybral personalistiku. Vedl ji skvělý profesor, díky kterému jsem se do ní, jak se říká, „vrhl po hlavě". I když jsem původně více uvažoval o oboru ekonomika, personalistika zvítězila.

 

Jaké byly tvé první zkušenosti s personalistikou „z terénu"?

Vše začalo v jedné personální agentuře v Brně, kde mě ovlivnila tehdejší kolegyně. Učila mě, že konkurence se nekritizuje, že zakázek si má člověk vážit a že je lepší zákazníka přesvědčit dobře odvedenou prací než argumenty. Druhá zkušenost přišla s praxí v Zetoru, kde jsem strávil hodně času i ve výrobě.

 

Proč ve výrobě?

Protože pohovory na dělnické pozice tam probíhaly přímo ve výrobních prostorech. Reálně se procházelo, co přesně daný člověk bude dělat, jestli své práci bude rozumět. To se ale týkalo všech pozic, od dělnických až po manažerské. Po roce jsem začal tým personalistiky vést, řešil jsem vše od naplánování mzdových rozpočtů přes nábory, rozvoj zaměstnanců, mzdy až po ukončování pracovních poměrů. Pod Zetor spadaly i zahraniční pobočky. Byla to pro mě velká škola na legislativu i na jednání s odbory. Pak přišla další obrovská personální zkušenost pracovat pro mezinárodní e-shop Notino.

 

Jak ses z Vysočiny dostal až na Valašsko?

Postupem doby mě lákalo více se zaměřovat na projekty, více pracovat s lidmi, posouvat je v rámci rozvoje. Proto jsem se pustil do individuálních projektů, a to postupně u čtyřech společností. Více jsem pracoval s personální strategií a její přípravou, abych ji navázal na potřeby dané firmy. Naučil jsem se nové aplikace, které využívám i dnes. Jeden z posledních dlouhodobých projektů byl tady pro jednu firmu „za kopcem" u kolegů.

 

Je nějaký rozdíl mezi lidmi na Vysočině a na Valašsku?

Ano, každý region je v něčem jiný, charakteristický. Na Vysočině nejsou lidé moc ochotní dojíždět, naopak tady na Valašsku je ta ochota výrazně větší.

 

Pojďme se podívat na nejčastější chyby uchazečů.

Nejdůležitější je, aby měl uchazeč o danou pozici skutečný zájem, aby si sepsal, co opravdu chce a co může nabídnout. A jít si za tím. To je právě ta nejčastější chyba, kterou lidé dělají, že žádají o velké množství pozic a nečtou inzeráty.  Ano, je pravda, že v dnešní době není jednoduché práci sehnat, to neodsuzuji, ale každý uchazeč by si měl říct, proč na danou nabídku reaguje a proč má o ni skutečně zájem. Vědět, kam reaguji, na jakou pozici a v čem je pro mě zajímavá.

 

Jak by měl vypadat „správný" životopis?

U psaní životopisu je důležité, aby ho uchazeč nekopíroval, ale aby si napsal svůj vlastní. Podle požadavků a pracovní náplně pak zdůraznil své zkušenosti a znalosti. Ve výsledku se totiž pozná, zda je životopis rutinně kopírovaný a rozeslaný na více míst a jestli uchazeči o pracovní pozici stálo za to, aby si o firmě něco zjistil. Když o sobě v životopise někdo „lže", tak při osobním pohovoru většinou sám sebe nachytá.

 

Jak?

Například když do životopisu uvede, že má jazykové znalosti, a potom při pohovoru není schopen v cizím jazyce mluvit. Zaměstnavatelé si znalosti svých uchazečů čím dál více ověřují s využitím referencí nebo prakticky, aby věděli, jestli bude uchazeč své pozici rozumět. I má první šéfka, kterou jsem zmiňoval, mi dala při pohovorech velkou školu. Před každým pohovorem se pečlivě připravovala, aby znala detaily pozice. Při pohovorech pak uchazečům dávala otázku v tom smyslu, jestli jí jako blondýnce, která tomu vůbec nerozumí, by to mohli popsat nějak jednoduše a srozumitelně. I přesto, že sama byla velmi dobře připravená, touto formou si dokázala člověka „odzkoušet", jestli tomu skutečně rozumí.

 

Je důležité uvádět v životopisech své koníčky? Psát, co má uchazeč rád, co ho baví? Co zabírá?

Někteří personalisté těmto informacím přikládají menší a jiní větší důležitost. Já tyto získané informace využívám jako tzv. „ice breaking" (prolomení ledů) na začátku pohovoru. Ptám se třeba i na to, jaká byla cesta, zkrátka aby to uchazeči pomohlo a nevnímal pohovor jako státní maturitu apod. Také si myslím, že uchazeči, kteří mají k něčemu vášeň, se dokážou pro něco nadchnout, mají jakousi přednost. Což je také příjemné zjištění. No a při pohovorech více než cokoliv jiného zabírá úsměv. Upřímný a přirozený úsměv, který může vše přívětivě zmírnit.

 

Proč sis jako svého zaměstnavatele vybral Climax?

Byla to souhra náhod. V rámci mé projektové činnosti jsem spolupracoval i s firmou SC&C Partner. Jednou, při čekání na jednání, se mi dostal do ruky Climax magazín, který tam v zasedací místnosti ležel na stole. Nadchl mě přístup Mirka Jakubce. I od majitele SC&C Partner jsem dostal srovnání v tom, jak drží slovo, jak firmu vede, jak se mu mezi více než 400 zaměstnanci podařilo vybudovat zdravou kulturu uvnitř, vzájemný respekt mezi lidmi a slušnost. Mezilidské vztahy v Climaxu jsou tak silně nastavené, že kdyby přišel někdo nový a chtěl to rozbít, tak se mu to nepodaří. Proto jsem chtěl svůj čas a energii věnovat někde, kde by to dávalo smysl.

 

I po třech měsících máš stejný názor?

Ano, mám. U nás je velká ochota kolegů, ne dvou nebo tří, ale většiny. Řada firem to tak nemá. Nezažil jsem u nás, že by byl někdo neochotný vyjít vstříc nebo nepomoci. Třeba adaptační programy pro nové zaměstnance jsou skvělé. To ve většině firem tak není. Často jde pouze o jednodenní školení. U nás máme pro nováčky opravdu rozsáhlý program. Vím to, mám ho čerstvě za sebou.

 

Čím je personalista pro zaměstnance?

Parťákem a pomocníkem. Člověkem, na kterého by se zaměstnanci měli vždy obracet s prosbou o pomoc. Takovým psychologem. Je důležité se zaměstnancům věnovat. Komunikovat s nimi a být k nim upřímný a otevřený. 

 

Dnes je po zaměstnancích velká poptávka. Kde si mají firmy své lidi vybírat?

Ano, obecně se hodně mluví o tom, že nejsou lidi. Ale lidé se nikam neschovali, nikde nezmizeli. Jsou pořád tady, jenom se změnil způsob komunikace. Nejlepším nástrojem pro nábor nových lidí jsou sami zaměstnanci. Pokud jsou angažovaní, motivovaní a spokojení, tak sami přivedou další. Proč? Protože v takové firmě chce každý pracovat.

 

Jedna „icebreakingová" otázka na závěr. Jaké jsou tvé koníčky? Co tě baví, co máš rád?

Rád jezdím na motorce, kdy nejde ani tak o cíl, jako o samotnou cestu. Mám rád pohyb. Je jedno jaký. Může to být cvičení, výšlap na hory anebo cestování, musí se u toho něco „dít". Mám 4letou dceru, která mě dokáže skvěle zaměstnat a odbourat všechny možné chmury. A samozřejmě mě hodně baví personalistika, vše od strategie, náboru, rozvoje až po setkání s lidmi.

 

 
 
 

Štítky

DesignBydleníRozhovoryVšechny zprávy

Může Vás zajímat

 
Bioklimatická pergola

24.03.2017

Bioklimatické pergoly jsou nejmodernějším typem zastřešení terasy. V současné době patří ke špičce na trhu.

Podpora architektů z celého světa

01.02.2017

Stali jsme se jedním z hlavních partnerů celosvětové soutěže architektů INSPIRELI Awards, která podporuje mladé talenty v oblasti architektury napříč celým světem, od Afriky až po Aljašku. Do letošního druhého ročníku se zapojila více než tísícovka nadějných architektů a designerů z 99 zemí světa.

Barevné trendy ve stínění 2017

02.02.2017

Stejně jako se každým rokem obměňují módní trendy v našich šatnících, své trendy má i venkovní a vnitřní stínění.

 
 
 
 

žaluzie, rolety, markýzy, sítě proti hmyzu

  SERVIS CLIMAX a.s., Jasenice 1253, 755 01 Vsetín
800 100 967, sekretariat@climax.cz
 

Facebook  Youtube  LinkedIn

 

Obchodní podmínky | Reklamační řád | Povinně zveřejňované informace | Tiskové zprávy | Certifikáty

 

© Copyright 2017 SERVIS CLIMAX, a.s.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu SERVIS CLIMAX, a.s. zakázáno.