David ŽABČÍK: Veletrh R+T ukázal, že CLIMAX má své pevné místo mezi nejlepšími výrobci stínicí techniky v Evropě.

Letošní veletrh se stínicí technikou R+T je za námi. Akce, na kterou trvaly přípravy bezmála rok, nám přinesla množství podnětů a nových pohledů, kam se v budoucnu vydat. Co nám veletrh R+T ve Stuttgartu nabídl zhodnotil v rozhovoru Obchodní ředitel CLIMAXu David ŽABČÍK.
Má smysl v dnešních časech internetu a zoomu účast na veletrhu jako je R+T?
Tuto otázku jsme si kladli před veletrhem několikrát a určitě jsme nebyli sami. Ano, v dnešní době je možno zorganizovat prostřednictvím on-line konferencí několik jednání za den. Jsem ale přesvědčen, že lidský faktor a možnost osobního setkávání a jednání, není možné čímkoliv nahradit. A letošní veletrh R+T nám zcela jednoznačně potvrdil, že má velký smysl a význam.
CLIMAX se záčastnil veletrhu R+T ve Stuttgartu. Foto: CLIMAX
V čem je pro CLIMAX veletrh R+T důležitý?
Pro nás je veletrh především místem setkávání. Místem, kde se můžeme osobně setkat jednak s velkou většinou našich stávajících obchodních partnerů (odběratelů i dodavatelů), a taky máme možnost navázat kontakt s obchodními partnery novými a potenciálně zajímavými.
Důležitý je veletrh i v tom, že se s našimi obchodními partnery nepotkávají a nejednají jen obchodníci, ale i vedení prodeje a vedení společnosti, což všem jednáním dodává na důležitosti. Velmi důležitý je i pro naše techniky a vývojáře, kteří mají možnost načerpat nepřeberné množství informací a tipů na technická vylepšení našich produktů nebo zavedení produktů nových.
V neposlední řadě vnímám, že je veletrh velmi důležitý pro utužení týmu, kdy mají lidé možnost se po tvrdé celodenní práci pobavit i o věcech, na které normálně v běžném pracovním shonu není čas.
Jak bys zhodnotil letošní veletrh a naši prezentaci zde?
Průběh letošního veletrhu hodnotím jako velmi úspěšný. Proběhla opravdu velká spousta jednání se stávajícími partnery a s mnoha z nich jsme se dohodli na rozšíření spolupráce. Zároveň máme mnoho kontaktů na nové potenciální zákazníky.
Zcela zásadní bude teď období po veletrhu, abychom byli schopni co nejrychleji zpracovat všechno, co se na veletrhu předjednalo nebo dohodlo. Jsem přesvědčen, že jsme se prezentovali jako silná a stabilní evropská společnost, která má své pevné místo mezi nejlepšími výrobci stínicí techniky v Evropě.
Co se CLIMAXu na veletrhu povedlo? Můžeš naši účast hodnotit jako úspěch?
Naši účast mohu určitě hodnotit jako úspěšnou a velmi důležitou. Měli jsme krásný stánek, který přilákal spoustu lidí a měli jsme skvělou partu lidí, kteří se o všechny příchozí postarali na nejvyšší úrovni.
O skutečném úspěchu ale rozhoduje až období po veletrhu, kdy je potřeba co nejdříve zpracovat všechno, co se na veletrhu dohodlo. Jednoduše řečeno: „Skončila show, začíná tvrdá práce.“
Stánek CLIMAXu s rozlohou téměř 280 m2 bylo vidět. Foto: CLIMAX
Co nám letošní veletrh přinese do budoucna? Nabrali jsme nějakou inspiraci nebo přímo zakázky?
Na veletrhu se nedomlouvají konkrétní přímo konkrétní zakázky. Velmi mě těší, že s mnoha stávajícími zákazníky jsme se dohodli na výrazně širší rozšíření vzájemné spolupráce a těší mě počet potenciálních nových obchodník partnerů, kteří projevili zájem a s nimiž budeme v následujícím období jednat. Toto bychom určitě chtěli v průběhu následujících měsíců a let přetavit do vyššího objemu zakázek.
Zároveň jsme měli mnoho jednání s dodavateli, a to jak stávajícími, tak potenciálními. Zde si určitě slibujeme zlepšení nákupních podmínek v následujícím období.
V neposlední řadě naši vývojáři a technici načerpali opravdu velkou inspiraci k vylepšování našich stávajících výrobků nebo zavádění výrobků nových.
Prošel sis veletrh? Jaké jsou tvé postřehy?
Musím se přiznat, že z důvodu časové vytíženosti jsem si veletrh prošel celkem velmi rychle, a to až v pátek. Jednoznačně ale bylo z veletrhu patrno, jak silný je náš obor stínicí techniky. My u nás doma v Čechách si možná ani neuvědomujeme, jak silný obor to je a kolik peněz se v něm točí.
Zároveň je to obor, který je a bude podporovaný, protože se podílí na zlepšování našeho životního prostředí, na snižování spotřeby energie a snižování uhlíkové stopy.
David Žabčík a Goran Rakić, ředitel CLIMAX SWISS. Foto: CLIMAX
Pokud jde o produkty, tak je vidět, že celý trh se přesunuje do venkovního stínění oken a pergolového stínění teras. Zároveň je vidět opravdu velký posun v oblasti chytrého ovládání domácností. Co mě taky zaujalo je to, že největší výrobci, ale nejen ti, jdou tou cestou, aby co nejvíce zjednodušovali a zrychlovali montáž svých výrobků pro montážní firmy.
Velká spousta produktů se dnes prodává v nejrůznějších samonosných provedeních tak, aby jejich montáž byla co nejrychlejší a pokud možnost zcela bezproblémová. Je to určitě cesta, kterou musíme jít i my, protože je pravda, že čas bude v budoucnu drahý nejen v Německu, Švýcarsku a Rakousku, ale i u nás.
Když se podíváš na naši konkurenci, kde vidíš největší přednosti CLIMAXu?
Každý z výrobců má své silné a slabé stránky. Přednosti CLIMAXu vidím v tom, že nabízí produkty, které mají velmi zajímavý poměr cena/výkon. Prodáváme kvalitní výrobky za přijatelnou cenu. Snažíme se být flexibilní a přizpůsobovat se, v rámci možností, požadavkům zákazníků z různých zemí a různých trhů.
Velmi důležitá je spolehlivost naší firmy. A jako zcela prioritní vidím naše lidi, kteří se o naše obchodní partnery starají. A to nejen obchodníky, ale všechny naše kolegy, kteří jsou v každodenním kontaktu s našimi odběrateli a dodavateli. Jsem přesvědčen, že jsou to právě naši lidé, kteří jsou největší předností CLIMAXu.
Pergola LAMELINO od CLIMAXu přitahovala pozornost. Foto: CLIMAX
A naopak, na čem bychom měli zapracovat?
S pokorou je třeba si přiznat, že musíme zapracovat na celé spoustě věcí. A jsem rád, že neusínáme na vavřínech, ale jsme schopni si přiznat, že máme celou spoustu věcí na zlepšení. A to se týká jak produktů, kde víme, že ne všechny máme na evropské úrovni, tak interních procesů, abychom byli co nejefektivnější.
Není potřeba tady být konkrétní, protože na spoustě věcí pracujeme. Vše musíme směřovat k tomu, aby spolupráce s CLIMAXem byla pro naše obchodní partnery co nejjednodušší a aby jim kromě obratu a zisku přinášela i spoustu radosti.
A jako obchodní ředitel, ale také dlouholetý zaměstnanec CLIMAXu, jak hodnotíš úplně obyčejně lidsky naši účast na veletrhu?
Jsem opravdu velmi rád, že jsem mohl být celý týden členem výborné party lidí, ve které všichni do jednoho šlapali jako perfektně namazaný stroj. Byl to velmi náročný a vyčerpávající týden.
Na druhou stranu jsme si ale užili i velkou spoustu legrace a vzájemně jsme měli možnost se poznat i z úplně jiné strany, než je to možné běžně v práci. Bez přehánění si dovolím napsat, že jsme na tomto veletrhu měli nejlepší tým, jaký jsem kdy na veletrzích zažil. Za to bych chtěl všem kolegům velmi poděkovat.